Passieconcert: Ein Deutsches Requiem van Brahms

vrijdag 8 april 2011 20:00

Het Roeselaars Kamerkoor brengt in april een passieconcert met de uitvoering van het befaamde Ein Deutsches Requiem van Brahms.

De uitvoeringen zijn voorzien op:

  • Vrijdag 8 april 20u in de Sint-Michielskerk te Roeselare
    • Voorprogramma:
      Jeugdkoor Vox Musica o.l.v. Koen Neirynck
      met "Vox Musica brengt passie"
  • Vrijdag 15 april 20u in de Sint-Gilliskerk te Brugge
    • Voorprogramma:
      Musical, Gospel & Co
      Jeugdkoor Hemelsdaele o.l.v. Els Bode
  • Zaterdag 16 april 20u in de kerk te Ramskapelle (Knokke)
    • Voorprogramma — Recital:
      Vier ernste Gesänge BRAHMS
      Anita Dur — alt
      Vincent Goris — piano

Situering en motivatie

Naar aanleiding van zijn 30-jarig bestaan in 2011 heeft het Roeselaars Kamerkoor het ambitieuze plan opgevat om "Ein Deutsches Requiem", het alombekende meesterwerk van Johannes Brahms, in te studeren en uit te voeren. Naast historisch verantwoorde uitvoeringen van het polyfone repertoire, specialiseert het Roeselaars Kamerkoor zich in de kamerkoorliteratuur van renaissance tot op heden. Het Requiem van Brahms is vanuit die optiek geen voor de hand liggend repertoire. Het Roeselaars Kamerkoor opteert echter niet voor de alombekende orkestversie, maar wel voor de door Brahms zelf geschreven reductie met begeleiding door vierhandig piano.

Deze pianoversie is geen bleek aftreksel van de immens populaire orkestversie, maar moet gezien worden als een zelfstandige, meer intieme compositie met meer heldere vocale lijnen en grotere mogelijkheden voor het koor in kleur en tekstexpressie. Pianoduo, kamerkoor en solisten vormen hier een spirituele drieëenheid die vanaf de eerste nog ingetogen noten op het klavier tot het laatste gezongen "selig" stand houdt. Het mogen dan wel dezelfde noten zijn, het effect van deze versie is heel anders en ergens ook nauwer aansluitend bij het idee dat Brahms had van een requiem : niet zozeer het negatieve, pathetische en dramatische effect van de dood primeert, maar wel het louterende, berustende en hoopvolle gegeven dat de verlossing van de dood met zich kan meedragen.

Het feit dat Brahms toch al vanuit de piano dacht en componeerde, en dat het muzikale materiaal voor het tweede deel oorspronkelijk bedoeld was voor een sonate voor twee piano's, maakt deze reductie voor vierhandig piano extra interessant.

Voor het Roeselaars Kamerkoor is dit een unieke opportuniteit om kennis te maken met een fantastisch vocaal werk dat doorgaans enkel vertolkt wordt door grote oratoriumkoren. Tegelijk vormt het een schitterende uitdaging, die ongetwijfeld het hoogtepunt van het jubileumjaar wordt.

Bezetting

Roeselaars Kamerkoor (SATB)
Amyrillis Dieltiens - sopraan
Lieven Termont - bariton
Vincent Goris - piano
Stefaan De Smet - piano

De concerten worden ondersteund door de provincie West-Vlaanderen.

Locatie: